Faydalı Bilgiler

Editör Nedir ?

Editör nedir?

Bir editör, işi bir hikayeyi veya bir makaleyi cilalamak ve geliştirmek olan eleştirel bir okuyucu ve kelime aşığıdır. Editörler çeşitli endüstrilerde ve dergiler, gazeteler, bloglar ve kitaplar gibi birçok ürün türü için kullanılmaktadır.

EDİTÖR

Editörler gerçekleri, yazımı, dilbilgisini ve noktalama işaretlerini kontrol etmekten sorumludur. Ayrıca, bir makalenin kurum içi stil kılavuzlarına uygun olmasını ve bittiğinde cilalanmış ve rafine edilmiş hissetmesini sağlamaktan da sorumludurlar. Ayrıca editörlerin içeri girip hikayenin amacına uymayan şeyleri kesip çıkarması ve dikkati okuyan izleyicinin odaklanması gereken alanlara yönlendirmesi gereken zamanlar da vardır.

Editör ne yapar?

YAYIN EVLERİ İÇİN DÜZENLEME

Kitaplara gelince, bir editör, yazar ve izleyici arasında bir kapı bekçisi olarak görülür. Bir editör, her iki tarafı da mutlu etmek için çift taraflı bir bakış açısına sahip olmalıdır. Yazarlar hikayelerini içten dışa bilirler ve el yazmaları ile aylarca veya bazen yıllarca güçlü bir kişisel ilişki içindedirler. Öte yandan izleyiciler, henüz okumadıkları kitaplara hiçbir duygusal bağları yoktur ve okumak için aldıkları herhangi bir romanı yargılamakta hızlıdırlar.

Bir editörün, her iki bakış açısını da göz önünde bulundurarak bir makaleyi düzenlemesi gerekir. El yazması, seyircinin romanın uzunluğu boyunca ilgisini çekecek ve ilgisini çekecek değişikliklere ihtiyaç duyabilir. Ancak, yapılan herhangi bir değişiklik, yazarı yeni ve geliştirilmiş el yazmasından memnun tutmak için yazarın özgün sesi gibi hissetmelidir.

Editörler, bir yayınevindeki bir dizi işlevden sorumludur ve bir kitap basılmaya hazır olmadan önce birçok düzenleme aşamasının gerçekleştirilmesi gerekir. İnsanlar “editör” kelimesini duyduklarında genellikle yazım denetimi yapan ve dilbilgisi konusunda titiz olan birini hayal ederler. Bu bir dereceye kadar doğru olsa da, bir el yazmasını düzenlemekten çok daha fazlası gerekir. Bir makale yayınlanmak üzere seçilmeden önce ve sonra, yapılması gereken birçok değişiklik ve karar vardır. Bunlar aşağıdaki editör türleri tarafından yapılmıştır.

Gelişimsel Editör

Bir yazar bir kitap hakkında fikir sahibi olduğunda, genellikle gelişimsel bir editörden yardım ister. Bu tür bir editör, bir yazarın ilk fikir, taslak veya taslaktan bir kitap geliştirmesine yardımcı olur. Yazara bu aşamada ve bu tür bir editör tarafından, diğer herhangi bir düzenleme aşamasından çok daha fazla kişisel ilgi gösterilmektedir. Gelişimsel editörler, potansiyel bir kitabın yapısına, odağına ve içeriğine bakarlar. İçeriğin sunulabileceği en pazarlanabilir şekilde bakarlar ve yazıyı bu yönde yönlendirmeye yardımcı olurlar. Bu süre zarfında üslup veya hedef kitle gibi herhangi bir tutarsızlık ele alınır. Geliştirme editörü, bazen birçok taslak aracılığıyla yayıncının gereksinimlerini karşılamak için yazarla birlikte çalışacaktır.

Bu düzenleme aşamasında, gelişimsel editör, bir sonraki adıma ilerlemek için yeterince kabul edilebilir bir makale üretmeye odaklanır. İçerik, organizasyon ve sunumun hepsi önemli faktörler olsa da, karakter gelişimi, ayarı doğru yapmak ve olay örgüsünün netliği gibi şeylere odaklanmak da çok önemlidir. Gelişimsel editör, daha net bir resim elde etmek ve daha iyi bir akış yaratmak için materyalin belirli kısımlarını “şekillendirmek” için ek araştırma yapılmasını önerebilir. Bilginin tarzı, yapısı ve akışı hakkında yorumlar yapılır. URL bağlantıları, başlıklar, grafikler, dipnotlar, referanslar, fotoğraflar, tablolar, alıntılar, kaynakça ve alıntılarla birlikte yazım, dilbilgisi ve noktalama işaretleri de kontrol edilir. Bu tür düzenleme en istilacı olanıdır,

Substantive Editor Kapsamlı

bir editör hem kurgu hem de kurgu dışı yazarlara yardımcı olabilir. Bu tür editörler genellikle ilk aşamalardan itibaren bir yazarla çalışmazlar, ancak yazar geliştirme editörü ile birkaç taslağı tamamladıktan sonra bir makaleye bakarlar. Küçük ayrıntılara ve yazının genel havasına bakılacaktır. Herhangi bir zayıf nokta ele alınacak ve makaleyi geliştirmek ve güçlendirmek için önerilen seçenekler sunulacaktır.

Kurgu yazarları, bu türden bir editörün şunun gibi şeylerle el yazmalarının gücünü geliştirmesine büyük fayda sağlayabilir: olay örgüsü, diyalog, hikaye öğeleri, karakterizasyon, sahne düzeni, ortam, ses, bakış açısı, kelime seçimi, sözdizimi, hız, ve cümle yapısı. Kurgu olmayan yazarlar, yapı, tutarlılık ve akış, bölümlerin uygun şekilde ilerlemesi ve sunulan bilginin izleyici için yeterince önemli olup olmadığı gibi şeylere kapsamlı bir düzenleyiciye sahip olmaktan da yararlanabilir.

Edinme Editörü

Bir makalenin içinden geçeceği bir sonraki editör, satın alma editörüdür – yazarlar ve temsilciler, genellikle makalelerini bu tür bir editöre gönderir. Edinme editörleri yeni yazarlar bulur ve gönderilen yazıların çalıştıkları yayınevi için uzun vadede karlı seçenekler olup olmayacağına karar verirler. Seçilen yazarları tanıtacak, makaleleri yayınlamak için eve bir adım atacak ve yayıncı ile yazar arasındaki iletişimi kolaylaştıracak. Satın alma editörü ayrıca tüm bütçeleme, pazarlama ve sözleşme kararlarını yönetir.

Yeni yazarlar getirmek için diğer edinme editörleriyle tipik olarak çok fazla rekabet vardır, bu nedenle bir yazarın yayınevine kabul edilmesini sağlamak çoğu zaman zordur. Kabul edildikten sonra, satın alma editörü, öykünün yayıncının vizyonuyla uyumlu olmasını sağlamak için genellikle bir makaleyi o noktadan yayınlanana kadar takip eder.

Satır Düzenleyici

Bir sonraki düzenleyici türü satır düzenleyicidir. Bu editör bir el yazmasını satır satır gözden geçirecek ve malzemenin kalitesini bozabilecek gramer ve yazım hatalarını bulacaktır. Satır editörü ayrıca kelime seçiminin kitabın genel tonuna katkıda bulunduğundan emin olacaktır.

Satır düzenleme bazen gelişimsel düzenleme ve kopya düzenleme alanlarıyla örtüşür ve bazı yayınlama alanlarında satır düzenleyici ve kopya düzenleyici konumları tek bir yerde birleştirilir. Bununla birlikte, bu tür bir düzenleme, yalnızca uygun dilbilgisini kontrol etmenin ötesine geçer. Bir çizgi editörünün ana odağı, yazarın sesine derinlemesine uyum sağlamak ve onu hayata geçirmektir. Paragraf ve cümle yapısı, satır düzenlemenin ana odak noktasıdır ve fikirlerin hem güçlü hem de net bir şekilde ifade edilmesini sağlar. Yazarın sesini ‘düzeltmek’ yerine, iyi bir çizgi editörü sesi daha güçlü ve keskin hale getirecektir.

Kopya Editörü

Kopya editörü, baskıya hazır olmadan önce bir taslağın üzerinden geçen son kişilerden biridir. Belgeyi tema, üslup ve olgusal bilgilerdeki tutarsızlıklar açısından inceleyecektir. Telif hakkı materyali için izin kontrol edilerek yasal bir çelişki olmayacak. Dilbilgisi, yazım denetimi ve noktalama işaretleri de yeniden taranır. Kopya editörünün temel amacı, kullanılan metnin net olmasını sağlamak, okuyucunun ilgisini korumak ve kurum içi stil kurallarını korumaktır.

Thomson Reuters kitap yayıncılığında kıdemli bir editör olan Ciara Larkin, “Stil, herhangi bir yayıncılık şirketinin özelliklerini ve Chicago Stil El Kitabı gibi kullanılan kılavuz türünü içerebilir” diyor.

Siteseeing Media & Web Consulting’de editör, yazar ve web danışmanı olan Jenna Rose Robbins, ayrıntılara dikkat çekmenin bir yolu olmadığını söylüyor. “Ve bazı insanlara öğretilemiyor çünkü belirli bir odaklanma türü gerektiriyor,” diye ekliyor. “Kötü editörler olan bazı harika satır editörleri tanıyorum.” Associated Press ve / veya Chicago stilini bilmeniz gerekir. Robbins, “Bu, elementlerin periyodik tablosunu ezberlemek gibi, yalnızca daha ayrıntılı olarak öğrenilmesi gereken bir şey,” diyor.

Üretim Editörü

Ev boyunca, düzenlenen makale, makale ile basılı kitap arasındaki geçişi denetleyen prodüksiyon editörüne gider. Bu, baskıdan önce materyali gözden geçiren son kişidir. Bu tür bir düzenleyici, dizgi, çizim ve bütçelemeyi yönetir ve diğer tüm düzenleme alanlarında kalitenin karşılanmasını sağlar. Üretim düzenleme, editoryal ve proje yönetimi becerilerinin bir karışımını gerektiren çok yönlü bir roldür.

editör

Bir prodüksiyon editörü olmak tamamen kalite kontrolle ilgilidir ve yapılan değişikliklerin ölçeği (mikro ve makro) açısından diğer editörlerden farklıdır. Bir prodüksiyon editörü, küçük ölçekli, esaslı olmayan değişikliklerle ilgilenirken, diğer editörler daha büyük ölçekli, önemli değişikliklere bakar. Prodüksiyon editörleri ayrıca, düzeltme okuması, kopya düzenleme, kapsamlı biçimlendirme kontrolleri ve daha fazlasını içeren diğer kalite kontrol kontrollerinde de eğitilir. Özetle, bir yazım hatası, dilbilgisi hatası veya garip bir düzen sorunu gibi küçük hataları yakalamaktan bir üretim editörü sorumludur.

Gazete ve Dergiler İçin Düzenleme

 

Baş Editör

Bir gazete veya dergiyi yönetmenin tüm işlemleri, baş editörün sorumluluğundadır (genel olarak genel yayın yönetmeni veya editör olarak da bilinir). Baş editör, ürünün görünümünden, üretilen içerik türünden, yazılması gereken makale sayısından ve her sayının zamanında yayınlanmasını sağlamaktan sorumludur. Ayrıca tüm bölüm editörlerini (işe alma ve işten çıkarmaların yanı sıra) denetler ve neyin yayınlanacağı konusunda son sözü söyler.

Baş editör, temelde gazete veya dergi sayısına dahil edilmesi gerekenlerin bir taslağı olan bir yayın kurulu oluşturmaktan sorumludur. Her sayının kendi panosu vardır. Tüm makaleler ve resimler bir sayı için gönderildiğinde, baş editör her şeyi doğruluk açısından gözden geçirecek ve mizanpajlarda ve tasarımda gerekli değişiklikleri yapacaktır.

Etkileşim Editörü

Bir etkileşim editörü, gazete veya derginin izleyicileri arasında yankı uyandıracak hikayeleri tanımlama görevine sahiptir. Katılım editörleri ayrıca bu hikayeleri iletmek için en iyi stratejileri ve taktikleri keşfederler. Bir açı veya fikir önermek ya da belirli bir izleyici kitlesiyle yayılmaya hazırlanan trend olan hikayeleri belirlemek için editör ekibiyle birlikte çalışırlar.

Bu genellikle sosyal medya ve analiz araçları kullanılarak yapılır. Örnekler CNN veya FOX News’de neyin önde gittiği veya insanların o günkü Facebook haber akışının ne olduğu olabilir. Nihayetinde, etkileşim editörlerinin sundukları hikayelerin şirketin markasının ne olduğuna ve izleyicinin yankı bulabildiğine sadık kalmasını sağlamaları gerekir.

Sorumlu Editör Yönetici

editör, baş editör tarafından belirlenen politikaların uygulanmasından sorumludur ve yayının günlük işlemlerini denetler. Hem yönetici editör hem de baş editör, okuyucularının okumaya zorlayacağını düşündükleri ilgi alanlarının seçiminde ve bir konunun tüm taraflarının rapor edildiğinden emin olmak için aktif olarak yer alırlar. Çoğunlukla, ilgi duyulan bu konular onlara katılım editörü ve editör ekibi tarafından sunulacaktır.

Kopya Editörü

Bir gazete veya derginin kopya editörü (veya alt editörü) makalelerin, hikayelerin ve altyazıların gerçeklerini, yazımını, dilbilgisini, yapısını ve noktalama işaretlerini kontrol eder. Başlıklar veya giriş paragrafları yazabilir, düzenleri ve kenar çubuklarını düzenleyebilir, fotoğrafları inceleyebilir, başlıkların fotoğraflarla eşleştiğinden emin olabilir ve yasal sorunları önlemek için sözcük değişiklikleri önerebilir. Metin editörleri, makalelerin ve hikayelerin kurum içi stil kılavuzlarıyla eşleştiğinden emin olmaktan da sorumludur.

Bir Editörün çalışma ortamı nasıldır?

Bir editörün çalışma saatleri genellikle üretim programına ve sahip oldukları editoryal pozisyonun türüne göre belirlenir.

editör

Elektronik iletişimdeki gelişmeler hem yazarlar hem de editörler için çalışma ortamını değiştirdi. Editörler düzenlemelerinin çoğunu evlerinden yapabilirler, ancak maaşlı editörlerin çoğu şirket içinde çalışarak üretim süreleri ve doğru iş üretmeye çalışmanın baskılarıyla ilgilenir. Bu avantajlıdır çünkü üretimin nasıl işlediğini içeriden öğrenirler. Editörler deneyim kazandıkça neleri idare edebileceklerini ve hangi projelerin çok fazla olabileceğini bilirler.

Bir yayınevinde programlar ve bütçeler kısıtlıdır, bu nedenle birçok işveren yeni serbest çalışan editörleri riske atmak istemez. Şirket içi deneyimi olmayan birini işe alma olasılıkları daha düşük olabilir.

Editörler mutlu mu?

Editörler kariyerler arasında üst sıralarda yer alır. Genel olarak, memnuniyet puanları açısından kariyerlerin 66. yüzdelik diliminde yer alırlar. Lütfen bu numaranın yalnızca Sokanu üyelerimizden topladığımız verilerden elde edildiğini unutmayın.

Editörler arasındaki bu ortalamanın üzerindeki mutluluk oranı, çalışmanın özüne dayanabilir. Doğası gereği düzenleme, uygulayıcılarının emeklerinin sonuçlarını görmelerine olanak tanır. Geçerli içeriğine rağmen yapı ve akıştan yoksun olabilecek bir taslağı almak ve sonra bu nitelikleri ona getirmek, yazılı kelimeyi özel olarak takdir eden insanlar için ödüllendirici olabilir.

Editör olmalı mıyım?

Kurgu mesleğine başlamadan önce, hevesli editörler, bunun içerdiği her şeyi anladıklarından emin olmalıdır.

Kurgu, dil sevgisinin ötesine geçer.

Çoğu insan düzenleme alanına, dile ilgi duydukları için girer. Bir noktayı ifade etmek için doğru kelimeyi bulma, karmaşık bir bilgi parçasını anlamlandırma, sorunsuz bir şekilde akana kadar metinle çalışma zorluğundan zevk alırlar. Ancak bu zorluğun üstesinden gelmek, dil sevgisinden daha fazlasını gerektirir. Ayrıntı ve doğruluk tutkusu ve yanlış veya kusurlu kelime seçimlerini ve gramer hatalarını görmezden gelememeyi gerektirir. Başarılı editörler mantıksız argümanları, yanlış istatistikleri ve kötü yapılandırılmış cümleleri fark ederler. Dil sevgilerini, geçimini sağlamanın ve çevrelerindeki dünyayı etkilemenin bir yoluna dönüştürürler.

editör

  • Editörler yaşamak için düşünür ve dinler.
  • Gerçekten iyi bir editör olmak için gerçekten iyi bir dinleyici olmalısınız. Yazarı kastetmiyorum. Ne okuduğunuzu dinlemelisiniz. ‘ – Ellen Seligman, (merhum) Yayıncı, McClelland ve Stewart, Başkan Yardımcısı, Kanada Random House, 2000 – 2016
  • “Kurgu yapmakta başarılı olan insanlar … mümkün olan en yüksek netliği sağlamak için düzyazının nasıl birbirine uyması gerektiğine dair somut bir anlayışa sahipler.” – Katherine (soyadı verilmemiştir), Editör ve Yayıncı
  • Başka bir deyişle, düzenlemede başarılı olan kişiler:
  • kalıpları tanıma, fikirleri organize etme ve kategoriler oluşturma içgüdüsü • varsayımları, teorileri ve gerçekleri sorgulama istekliliği • yeni şeyler öğrenmeye ilgi • dilbilgisi, yazım ve kompozisyonda yeterlilik • odaklanırken son ürünü görselleştirme becerisi Ayrıntılara ilişkin ve hatırlama • Mantıklı düşünme ve sağduyu kullanma kapasitesi • Açıklık ve ivme elde etmek için bir belgeyi yeniden düzenleme yeteneği • Bir pasajda eksik olanı fark etme içgüdüsü
  • Ve istekli ve yeteneklidirler:
  • çok çeşitli referans materyalleri kullanın • son teslim tarihlerine kadar çalışın • bütçeye dikkat edin
  • Editörler her yerde.
Editör adayları

Belirli bir yayın veya yayınevi için çalıştıklarını tasavvur eder. Gerçek şu ki, editörler her yerde bulunabilir. Elbette yayıncılıkta çalışıyorlar; ancak diğerlerinin yanı sıra satış ve pazarlama, imalat, hükümet, hukuk ve eğitim sektörlerinde de istihdam edilmektedirler. Örneğin, yalnızca bilimsel ve tıbbi veya akademik belgeleri düzenleyen uzmanlar olabilirler; ya da her tür içerik üzerinde çalışan genelciler olabilirler.

Diğer birçok alanda olduğu gibi, teknoloji kurgunun doğasını değiştirdi. Bir zamanlar kırmızı kalemle yapılanlar bugün klavye ve fare veya dijital kalem ve tablet ile yapılıyor. İşler, yazılı kelimeyi grafik, ses, video ve animasyon ile birleştiren gelişmiş yazılım ve yayın platformları veya multimedya yazılımı ve etkileşimli teknolojileri kullanmayı içerebilir. Editörler, paylaşılan belgeler üzerinde diğer ekip üyeleriyle birlikte çalışabilir. Şüphesiz yazarlar, yayıncılar, web geliştiricileri, tasarımcılar, sanatçılar, fotoğrafçılar, proje yöneticileri, matbaacılar ve diğer editörlerle işbirliği yapmaları beklenecektir. Çağdaş düzenleme, uyarlanabilir ve esnek bireylerin eseridir.

  • Düzenleme hem ödüllendirici hem de sinir bozucu olabilir.
  • ‘Uzun bir süre boyunca (mesela bütün bir kariyer) belli bir kaygı düzeyine tahammül etmezseniz, o zaman muhtemelen editör olarak kurulmazsınız.’ – Gerald Gross, Editör, Kurgu Editörleri
  • “Düzenlemede öngörülebilir tek unsur, ortaya çıkacak bir sonraki sorunun, önceki sorunların üstesinden gelmek için geliştirilen binlerce çözümden hiçbirine yol açmayacağıdır.” – Arthur Plotnik, Kurgunun Unsurları
  • Editörler genellikle asgari denetimle çalışırlar ve kendi başlarına karar vermeleri beklenebilir. Bu bağımsızlık seviyesi, doğru kişi için çok faydalı olabilir.
  • Serbest editörler evden çalışabilir, kendi saatlerini belirleyebilir ve projelerini seçebilir. Ancak bazı kişiler için bu özgürlükler disiplinli ve odaklanmış kalmayı zorlaştırabilir.
  • Birçok editör için, kesin son tarihler ve mutlak doğruluğu sağlama baskısı memnuniyetle karşılanan zorluklardır. Diğerleri için, en azından bazen, bunaltıcı olabilirler.
  • Editörler her zaman çalışmalarıyla tanınmazlar. Bazı durumlarda görünmezler. Birçok editör bu destekleyici rolden memnuniyet duyar; diğerleri daha fazla görünürlük ve önem isteyebilir.

Editör olma adımları

Bir bakıma, editörler kendi içlerinde kelimeleri ve dili takdir ettikleri anda kariyerlerine başlarlar. Daha sonra genellikle onları bir düzenleme işine götürecek ve tutkularını günlük yaşamlarına getirecek bir derece ve staj yaparlar.

Editör olmak ne kadar sürer?

Editörler genellikle bir Lisans Derecesi kazandıklarından, bir lisans programını tamamlamak için dört yıl geçirirler. Lisansüstü düzeyde bir düzenleme veya yayıncılık derecesi arayanlar, genellikle eğitim alanlarına iki yıl daha eklerler.

Bir yayın veya yayınevi ile çalışmak isteyen editör adayları, bir kurgu pozisyonu elde etmeden önce genellikle giriş seviyesi bir rolde çalışmak zorundadır.

Serbest çalışan serbest editörler, herhangi bir zamanda müşteri aramaya başlayabilir; ancak, daha büyük müşterileri çekecek bir portföy oluşturmak zaman alacaktır.

Editörler nasıldır?

Kullanıcı havuzumuza göre, editörler ağırlıklı olarak sanatsal insanlar olma eğilimindedir. Bu bulgu, editörlerin yaptığı çalışma türünün basit ve net bir teyididir.

Okuyan herkes, yazılı kelimenin gücünü anlar. Editörler , yazılı kelimenin sanatını anlar ve takdir ederler . Bir kelimenin diğerinin yerine geçtiğini, bir virgülün eklenmesi veya silinmesinin, garip bir cümleyi dilbilgisi açısından özlü iki cümle haline getirmenin, tümünün son derece okunabilir, zarif ve sanatsal düzyazı ile sonuçlanabileceğini bilirler.

Diğer faydalı bilgiler haberleri için bu linki takip edebilirsiniz.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu